Stilla flyter Cherwell





















Nu är det nästan ett helt år sedan jag bloggade senast. Bot och bättring! Vardagen är ju så fylld av allt mellan himmel och jord och ibland är det svårt att samla sig och tänka till. Och så alla dessa resor.
Men nu är jag faktiskt på en alldeles egen resvecka, den näst bästa veckan på året. Bästa är förstås Wales i oktober. Men det är ännu långt borta.
Det är min numer traditionella vecka i Oxford och The Oxford Continuing Education. Jag bor på Christ Church College och ägnar dagarna åt Shakespeare. I år är det hans medeltida värld som är ämnet, mysteriepjäserna som inspiration och en hel del annat smått och gått.
I små grupper sitter man med en tutor som oftast är en don på Christ eller på något av de andra collegen. Det är alldeles underbart. Bara få lära – inte lära ut, få tänka, analysera, diskutera och sen dessutom ta en tur till London och The Globe för en föreställning. Vad mer kan man önska.



Pimms i skuggan på The Head of the River
Jag brukar komma dagen innan det börjar för att liksom komma in i lunken och staden. Då sover jag på något annat college – många har bed & breakfast nu när det är lov. Förra året var det Keble College, i år det ljuvliga Magdalen som ligger mitt emot Oxfords botaniska trädgård, som förövrigt är Storbritanniens äldsta, grundlagt 1621.


















Magdalen har så vackra trädgårdar, man kan strosa runt i lugn och ro och bara njuta och idag, i den 30-gradiga värmen lade jag mig till slut på en stenbänk och studerade molnen, himlen och ett underbart träd. Då hörde jag nästan inte ens när engelsmännen skrek för mål...




















I morgon travar jag The High upp, tar in på Merton Street och anländer sedan till den nedre ingången av Christ. Sen installerar man sig på sitt rum – det är de vanliga elevrummen som ju nu är tomma – och klockan 12.30 är det dags för lunch i Hall. För er som sett Harry Potter är den välbekant. Den filmades några dagar, men sedan byggde man upp hela härligheten i en studio och lade till ett extra bord – det är ju som bekant fyra elevhus på Hogwarths.

Och sen rullar det igång, undervisning, tepauser, luncher och fantastiska middagar varje kväll, varav en lite mer formell vid High Table, då man sitter i sin bästa blåsa vid det något upphöjda bordet och har utsikt över de andra borden. Maten på Christ skryter i alla fall de med är en bästa bland collegen och vinkällaren går inte av för hackor.

Så nu ska jag bara njuta – det är som ett reningsbad – eller kanske som att gå i kloster. Det finns tid för tankar, ingen TV, ingen radio, bara böcker och tankar. Och så lite Karin då förstås – emellanåt. Jag får allt skriva vidare på den nya boken även här. Den som ska komma ut till jul Men det är ju också en slags resa till andra världar. Så det passar in fint. Som Shakespeare säger i Coriolanus: "There is a world elsewhere".


 


 

Kommentarer

Populära inlägg